Credo 3 Illuminator

Specyfikacja

Rodzaj konstrukcji: Zestaw dwudipółdrożny w obudowie z membranami biernymi
Pasmo przenoszenia: 45Hz-45 kHz (+/-1,5dB) 28Hz-45kHz (+/-3dB)
Wymiary WxSxG: 100x24x48 (cm)
Ciężar jednostkowy: 31 kg
Moc znamionowa: 200 W
Impedancja znamionowa: 4 Ohm
Efektywność: 90 dB (2.83V/1m)
Dostępność: Zestaw dostępny
Pobierz PDF

Opis modelu

Konstruując zespoły głośnikowe najwyższej klasy z zamiarem przedstawiania ich jako projektów bezkompromisowych, projektanci starają się zaimponować innowacjami. W rezultacie wprowadzają jak najwięcej własnych rozwiązań, które często albo okazują się pustymi hasłami, albo są wyważaniem otwartych drzwi, nierzadko przynosząc więcej szkody niż pożytku. Firma ESA nie zapowiada rewolucji w technice głośnikowej; obiecuje tylko doskonałe brzmienie oparte na sprawdzonych zasadach, układach i materiałach. Niezmiennym fundamentem wszystkich konstrukcji ESA jest staranne dostrojenie najlepszych elementów, jakie można zastosować w określonym zakresie cenowym, uwzględniające wszystkie współzależności właściwe zawsze złożonej naturze zespołu głośnikowego.
Na tym fundamencie wspiera się również Credo 3 Illuminator. Ten zespół wyrasta jednak ponad wszystkie pozostałe układy dwuipółdrożne, wykorzystując najnowsze, fantastyczne przetworniki Scan-Speaka – Illuminatory.

Kolumny dwuipółdrożne łączą wiele godnych uwagi zalet. Oparte na wysokiej jakości przetwornikach, godzą dobre parametry i brzmienie z wygodną formą obudowy, która zachowuje umiarkowaną szerokość przedniej ścianki dzięki wyeliminowaniu dużych głośników niskotonowych.
Układy trójdrożne, chwalące się wyspecjalizowanymi głośnikami niskotonowymi i średniotonowymi, w większości przegrywają konkurencję z Credo 3 Illuminator na każdym polu. Nisko-średniotonowy Illuminator zachowuje bardzo niski poziom zniekształceń w całym paśmie również przy wysokich amplitudach i mocach, co pozwala mu efektywnie i dokładnie przetwarzać niskie częstotliwości, utrzymując jednocześnie najwyższą rozdzielczość średnich. Możliwości te wynikają z niespotykanego w żadnym innym głośniku złożenia wyrafinowanych cech konstrukcyjnych: krótkiej cewki w długiej szczelinie, tytanowego karkasu cewki drgającej, neodymowego układu magnetycznego, razem z koszem wyprofilowanego w sposób aerodynamicznie doskonały. Zaletą membran celulozowych jest dobre rozpraszanie rezonansów, będące konsekwencją ich struktury (włókna różnej długości ułożone w różnych kierunkach); zazwyczaj membrany celulozowe są też dostatecznie sztywne i nawet bez specjalnych zabiegów gwarantują dobre rezultaty. W Illuminatorze membranę złożono z dwóch warstw, których faliste przetłoczenia są „przesunięte w fazie” względem siebie, co nadaje całej membranie specjalną sztywność przy umiarkowanej masie i wyjątkowo skutecznym tłumieniu fal stojących.

Para 18-centymetrowych Illuminatorów ma bardzo duży potencjał w zakresie niskotonowym, jednak dla uzyskania najlepszych charakterystyk wymaga odpowiedniego dostrojenia obudowy bas refleks. Jak wykazały badania, żaden konwencjonalny układ z otworem i tunelem nie zdaje tu egzaminu, gdyż zmusza albo do zastosowania bardzo długiego tunelu, co jest kłopotliwe i wzmaga rezonanse pasożytnicze, albo też do zmniejszenia powierzchni otworu, co z kolei wprowadza kompresję i szumy turbulencyjne. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem, stosowanym już wcześniej przez firmę ESA, jest instalacja membran biernych. Na tylnej ścianie Credo 3 Illuminator znalazło się miejsce aż dla czterech 18-centymetrowych membran biernych o bardzo dużym wychyleniu (są to membrany słynnego „węglowego” Scan-Speaka). Każdy z głośników napędza po dwie membrany, tworząc układ rezonansowy dostrojony pod każdym względem idealnie – w najlepszej objętości, do optymalnej częstotliwości – i zapewniający bardzo dobre rozciągnięcie oraz doskonałą odpowiedź impulsową. Swoboda działania układu nie jest skrępowana wielkością otworu; zarazem jest on mniej podatny na transmitowanie fal stojących z obudowy. W celu ich dodatkowej redukcji obudowę podzielono na dwie komory (przegroda składa się z dwóch elementów ustawionych pod kątem 90° względem siebie i 45° względem poziomu). Komory mają identyczną objętość i wraz z jednakowymi parami membran biernych są strojone dokładnie tak samo, aby zapewnić idealną spójność fazową obydwu podsystemów, a w ślad za tym najwyższą efektywność i dynamikę basu.

Zasada działania układu dwuipółdrożnego polega na zróżnicowaniu częstotliwości filtrowania głośników nisko-średniotonowych. Ponownie skupiliśmy się tu na minimalizacji przesunięć fazowych między dwoma głośnikami, w tym przesunięć powyżej częstotliwości filtrowania dolnego głośnika niskotonowego, aby uniknąć osłabienia na charakterystyce przetwarzania w zakresie kilkuset Hz, spotykanego przy (zbyt) wczesnym tłumieniu dolnego głośnika, gdy jest on traktowany tylko jako „subwoofer”. Preferowana przez naszych konstruktorów praca tego głośnika do 500 Hz pozwala kompensować osłabienie występujące w tym zakresie w konstrukcjach o szerokości około 20 cm. Również nachylenie filtrów dolnoprzepustowych zostało tak dobrane, aby jednocześnie wprowadzić optymalne tłumienie każdego z głośników i utrzymać bliskość ich charakterystyk fazowych. Dzięki temu uzyskane zostają bardzo dobre charakterystyki kierunkowe w płaszczyźnie pionowej; słuchacz, znajdujący się w dość szerokim polu optymalnego miejsca odsłuchowego, nawet z niewielkiej odległości ma bardzo stabilny i klarowny obraz sceny dźwiękowej, przy dobrze zrównoważonej charakterystyce tonalnej o pięknie nasyconych dolnych rejestrach. Źródła dźwięku zajmują właściwe miejsca, ale nie są jedynie punktami naniesionymi na mapie; obrazują wiarygodne, naturalne wielkości instrumentów.

Przestrzeń, oddech, dokładność i subtelność są w wielkiej mierze zasługą głośnika wysokotonowego. Wywodzący się z referencyjnego R2904 „Ring Radiatora” nowy model R3004 ma sześciosegmentowy neodymowy układ magnetyczny, który daje siłę dopasowaną do efektywności pary 18-centymetrowych Illuminatorów. To dzięki niemu w zwrotnicy nie jest potrzebny żaden tłumik, żaden szeregowy rezystor, o którego jakość należałoby zadbać. O ile charakterystyka R2904 na skraju pasma lekko się wznosi, to R3004 jest idealnie wyrównany. Nadaje to brzmieniu całkowitą neutralność, którą zachowuje styl strojenia całego zespołu. W celu utrzymania zniekształceń na rekordowo niskim poziomie oferowanym przez Illuminatory wszystkie cewki są powietrzne, a duża cewka filtra głośnika niskotonowego została nawinięta drutem o średnicy 2 mm. Jej rezystancja pozostaje na poziomie podobnie niskim, co rezystancja mniejszej cewki filtra głośnika nisko-średniotonowego. Wszystkie kondensatory są polipropylenowe i tak jak cewki dobierane z tolerancją 0,5%. Zaciski przyłączeniowe to oryginalne WBT.

Wybitne konstrukcje głośnikowe często wyglądają spektakularnie. Ale nie tylko one – niskiej jakości kolumny mogą zwodzić równie dobrze efektownym designem, co efektownym brzmieniem. Dlatego projektując kolumny najwyższej klasy, należy znaleźć własną receptę. Nie trzeba ścigać się w komplikowaniu formy; można wręcz ją uprościć, nie czyniąc jej jednak prymitywną. Można wprowadzić jeden wyraźny, niepowtarzalny i nowoczesny rys, który określa całą sylwetkę. Przede wszystkim zaś należy dbać, by forma w czytelny i szlachetny sposób podążała za treścią. Pochylona przednia ścianka Credo 3 Illuminator odwołuje się do znanej koncepcji „wyrównania czasowego”; nierównoległość przedniej i tylnej ścianki oraz towarzyszące jej specjalne ustawienie przegród wewnątrz obudowy pomagają tłumić fale stojące. Lekkie rozsunięcie głośników nisko-średniotonowych ustawia je w optymalnych pozycjach ze względu na odbicia fal od podłogi wywołujące wzmocnienia i osłabienia na charakterystyce; w Credo 3 Illuminator będą one wzajemnie się kompensować.
Obudowa jest złożona bez śladów połączeń ścianek, co wymaga najwyższej precyzji, nowoczesnych maszyn i ręki doświadczonego stolarza, podobnie jak idealne fornirowanie (dostępne w dużym wyborze naturalnych oklein) i lakierowanie.

Wysoka efektywność, niekłopotliwa impedancja, szerokie i wyrównane pasmo, neutralność, precyzja i dynamika, naturalne odwzorowanie sceny, nasycenie, plastyczność i artykulacja średnich tonów, bas imponujący rozciągnięciem i kontrolą, detaliczność, swoboda i powietrze wysokich tonów… Credo 3 Illuminator naprawdę łączy wszystkie te cechy. Do pomieszczeń od 20 do 50 metrów, do wzmacniaczy od 50 do 300 W, do muzyki… jaką lubicie. Dzięki Credo 3 Illuminator polubicie ją jeszcze bardziej.