Revolution No. 9

Specyfikacja

Rodzaj konstrukcji: Zestaw trzyipółdrożny w odgrodzie otwartej
Pasmo przenoszenia: 18Hz-50kHz (+/-3dB)
Wymiary WxSxG: 150x72x36 (cm) plus cokół
Ciężar jednostkowy: 87 kg
Moc znamionowa: 500 W
Impedancja znamionowa: 6 Ohm
Efektywność: 92 dB (2.83V/1m)
Dostępność: Spytaj o dostępność
Cena detaliczna: 17100 EUR/para (zawiera 23% VAT)
Pobierz PDF

Opis modelu

Kolumny z obudową typu… a raczej bez klasycznej obudowy, z głośnikami pracującymi w otwartej odgrodzie, to okazy najbardziej unikalne spośród wszystkich typów konstrukcji głośnikowych. Ta rzadkość wynika z poważnych wyzwań stojących przed projektantem dipola (otwarta odgroda wytwarza charakterystykę dwubiegunową – stąd nazywana jest dipolem) i w praktyce uniemożliwiających realizację małych, a nawet średniej wielkości konstrukcji dipolowych. Obliczenie właściwych wymiarów odgrody i parametrów głośnika oraz wzajemne ich dopasowanie to wyższa szkoła jazdy, mało znana większości konstruktorów klasycznych zespołów głośnikowych. Także stąd bierze się elitarność dipola, w którego projektowaniu specjalizuje się zaledwie kilka firm na świecie.

Zawsze bardzo kosztowne konstrukcje dipolowe odpłacają zainwestowanie poważnych środków cechami nieobecnymi w innych modelach zespołów głośnikowych. Rezygnując z typowej obudowy, pozbywamy się wszystkich problemów z jej rezonansami, wibracjami, falami stojącymi itp. Fale promieniowane przez tylną stronę membrany swobodnie uciekają do tyłu, nie miotając się między ściankami obudowy, a tym bardziej nie wracając z powrotem do membrany i nie zakłócając jej pracy. Dzięki wyeliminowaniu obudowy pojawia się także fenomen lokalizacji źródeł niskich częstotliwości. To doprawdy fenomen, bowiem przyzwyczailiśmy się do niemożności określenia kierunku, z którego biegną fale odpowiedzialne za przekazanie basu, będącej pochodną wszechkierunkowości promieniowania niskich częstotliwości z typowych zespołów głośnikowych. Dipol nie generuje tak masowych odbić; w rezultacie okazuje się, że podobnie jak w przypadku średnich i wysokich tonów, na stereofonicznej scenie można dokładnie „zobaczyć” również źródła najniższych częstotliwości, nie zaś jedynie poczuć ich wszechogarniającą obecność.

Jak wielka przepaść dzieli niskie tony odtwarzane przez konstrukcje otwarte i przez typowe zespoły głośnikowe z obudowami skrzynkowymi, wiedzą oczywiście tylko ci, którzy mieli okazję posłuchać pełnych dipoli. Egzotyczność dipola sprawia jednak, że takich ekspertów jest bardzo niewielu. Dla większości audiofilów konstrukcja ESA Revolution No. 9 będzie prawdopodobnie pierwszą okazją zapoznania się z tym zjawiskiem.